Anna Maria Friman – sång
Henrik Kilhamn – piano
Elfrida Andrée verkade sedan 1867 som Sveriges och världens första kvinnliga domkyrkoorganist i Göteborg och stadens son, sedermera professor Andreas Hallén, tonsättare och dirigent, organiserade Göteborgs musikförening. Wilhelm Petterson-Bergers Frösöblomster hade precis publicerats.
Konserten är en av fyra konserter i serien
Lördag 30 september och söndag 1 oktober
Kl 11.30 och 14.30
Sahlgrenska huset, Norra hamngatan 14
Obs! Begränsat antal platser.
Hur klingade det i Gustav Sparres våning när Gustav III var på besök?
Göteborgs 400-årsjubileum kommer uppmärksammas också av Göteborgs kammarmusikförening. Med fyra kortare konserter tar vi med konsertpubliken in i fyra ”musikaliska salonger” vilka speglar lika många decennier i den göteborgska musikhistorien: 1790-tal, 1850-tal, 1890-tal och 1920-tal. Programmen innehåller musik av såväl kända tonsättare som Mozart och Smetana som av tonsättare populära på sin tid, men som numera fallit i glömska. En röd tråd i programmen är musik komponerad av tonsättare verksamma i Göteborg under de aktuella decennierna.
Anders Carlsson och Dan Olsson är musikaliska ciceroner.
I samarbete med Higab och Göteborgs internationella orgelakademi samt med stöd från Kungliga Musikaliska Akademien.