Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Diabellivariationerna då och nu -Mats Jansson

16 mars kl. 15:00 17:15

Diabellivariationer då och nu
Pianisten Mats Jansson spelar Diabellivariationer av Beethoven och av 18 svenska tonsättare

Samverkanskonsert med Pianosällskapet i Väst.

Foto: Ken Asahara

I detta projekt har Mats Jansson beställt nya variationer från svenska tonsättare över Anton Diabellis lilla vals från 1819. Samma tema som Beethoven utgår ifrån i sina 33 variationer Op. 120, liksom femtio österrikiska tonsättare efter att Diabelli skickat det till dem och bett om en variation var. Alla dessa 50 plus Beethovens 33 gavs ut våren 1824 under samlingstiteln ”Vaterländischer Künstlerverien” (Fosterländska Konstnärsföreningen).
Nu, 200 år senare, har 18 svenska tonsättare på uppmaning av Mats Jansson komponerat nya variationer över Diabellis tema, vilket sätter den lilla valsen från 1819 i ett svenskt nutida ljus. Variationer av Anders Nilsson, Andrea Tarrodi, Anna-Lena Laurin, Benjamin Staern, Emmy Lindström, Johan Ullén, Lars-Åke Franke-Blom, Paula af Malmborg Ward, Rolf Martinsson, Staffan Storm med flera kompletterar Beethoven i konsertens andra halva.
Hela samlingen har tillkommit med generöst stöd av Helge Ax:son Johnsons stiftelse.

Längd: ca 2h 15 min inkl paus.

150 kr, ordinarie
– 120 kr, pensionär