Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Musikalisk salong 1929

1 oktober, 2023 kl. 14:30 15:30

Granmo Consort
Tobias Granmo – violin
Helena Granmo – piano
Anna Maria Friman – sång

Sahlgrenska huset

Norra hamngatan 14
Göteborg, 41114 Sverige
+ Google Map

Göteborgs orkesterförenings orkester bildades 1905 och med dirigenterna som engageras under seklets första decennier, bland andra Wilhelm Stenhammar, Tor Aulin och Ture Rangström, fick musiklivet nya impulser, dynamik och fortsatta internationella kontakter. Samma år som orkesterföreningen bildades övertogs Sahlgrenska huset av Göteborgs stad. Gustav Sparres våning används också nu för representation och musikaliska salonger.

Konserten är en av fyra konserter i serien

GÖTEBORG 400 ÅR

Lördag 30 september och söndag 1 oktober

Kl 11.30 och 14.30

Sahlgrenska huset, Norra hamngatan 14

Obs! Begränsat antal platser.

Hur klingade det i Gustav Sparres våning när Gustav III var på besök?

Göteborgs 400-årsjubileum kommer uppmärksammas också av Göteborgs kammarmusikförening. Med fyra kortare konserter tar vi med konsertpubliken in i fyra ”musikaliska salonger” vilka speglar lika många decennier i den göteborgska musikhistorien: 1790-tal, 1850-tal, 1890-tal och 1920-tal. Programmen innehåller musik av såväl kända tonsättare som Mozart och Smetana som av tonsättare populära på sin tid, men som numera fallit i glömska. En röd tråd i programmen är musik komponerad av tonsättare verksamma i Göteborg under de aktuella decennierna.

Anders Carlsson och Dan Olsson är musikaliska ciceroner.

I samarbete med Higab och Göteborgs internationella orgelakademi samt med stöd från Kungliga Musikaliska Akademien.