Schuberts Winterreise på svenska

Hans Davidsson, moderator
Konsert kl 18:
Maria Forsström, sopran och Bengt Forsberg, piano

Konserten och panelsamtalet är kostnadsfria. Ingen biljettbokning görs till denna konsert.

Franz Schuberts Winterreise med 24 sånger från 1827 framförs över hela världen, år efter år. Såväl professionella som amatörer ger sig på den och dess sånger är allmängods. Men hur bra är din tyska? Förstår du texten? Angår innehållet dig? Maria Forsström har under fem år översatt Winterreise på nytt till svenska utifrån sångarens perspektiv. Sångerna presenteras här i en helt ny, svensk språkdräkt, mycket nära det tyska originalet, för att ge publiken en möjlighet att verkligen ”gråta med Vandraren”. Under pandemin har Maria tillsammans med pianisten Bengt Forsberg  plockat isär verket fras för fras och satt ihop det igen. Vi får höra en helt ny version, präglat av bägge musikers nyfikenhet och upptäckarglädje.

Före konserten får vi deltaga i ett panelsamtal kl 16.30 med Bengt Forsberg, Maria Forsström och akademiledamot Horace Engdahl, med Hans Davidsson som moderator. Horace Engdahl har stått för granskningen av Marias nya översättning. Förutom sin verksamhet som författare och översättare, sitter Horace mycket gärna vid pianot och har själv spelat Winterreise många gånger. Sångcykeln är även ämnet för hans essä ”Livgivande natt”. Tillsammans pratar vi om Wilhelm Müllers skenbart enkla originaltext, behovet av översättning för dagens publik, Schuberts tonsättning och verkets många symboler. Kaffe och förfriskningar serveras; tillfälle till samtal och frågor.

Älvsborgs kyrka
Hagens Kapellväg 6